Lägger i nästa växel

Dagen efter Göteborgsvarvet funderade jag och Stina på vilket lopp vi skulle anmäla oss till och ha som nästa mål. Valet föll till sist på Tjejmilen 2019 som infaller lördagen den 31 augusti i Stockholm.

Det känns roligt att ta sig an Tjejmilen igen. Förra året var målet för mig att överhuvudtaget komma runt. I år vill jag försöka lära mig att springa lite också, inte bara jogga. Det skulle vara roligt att bli lite snabbare.

Hur ska jag lära mig att springa?

Jag kontaktade Jimmie Söderquist massage och träning igen. Jag var väldigt nöjd med träningsplanen jag hade från dem inför Göteborgsvarvet. Nu ville jag ha ett nytt träningsupplägg och jag unnade mig även en löpanalys i spåret där vi bland annat övade backteknik och övrig löpteknik.

Det är inspirerande för mig att ha ett 10-veckors träningsupplägg att följa inför Tjejmilen och det ser ut att vara väldigt varierat och utmanande. Jag skulle säga att det här träningsupplägget blir som att lägga i nästa växel för mig eftersom det innehåller intervallträning och även pass som kombinerar löpning och styrkeövningar. Jag har följt det i en vecka nu och jag känner redan av musklerna efteråt på ett helt annat sätt. Det känns även annorlunda under själva träningspassen. Jag tror att jag pushar mig lite utanför min comfort zone nu.

Igår, på midsommarafton var det dags för mitt första intervallpass. Jag sprang 1 minut i taget, sen vilade jag. Totalt 10 gånger.

Hela familjen tog sig till fotbollsplanen. Jag sprang och mannen och barnen spelade fotboll. Jag fick också peppning och stöttning av familjen och det kändes skönt att ha dem där. Jag fick lite av min löpning filmad också. När jag sprang det fortaste jag kunde så ser det bara ut som en liten lätt jogg.

Jag har en lång väg att gå. Steg för steg ska jag försöka bli starkare och snabbare. Steg för steg mot målet.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *