Löpning i grupp

Helt plötsligt blev jag nyfiken på att testa löpning i grupp. Jag har ju sett i bokningsschemat på Friskis där jag tränar att det finns olika löppass. Det finns distanspass i olika fart och olika längd samt kvalitetspass med olika slags intervallträning.

Jag bestämde mig för att vara med i distanspasset som skulle springa i 6.30 – 7.00-fart. Passet skulle pågå i 90 minuter varav de sista 10 minuterna var stretch.

Vi blev fem personer i gruppen inklusive ledaren. Vi joggade iväg i bekväm fart från Friskis & Svettis Rocklunda och upp i skogen och det visade sig att vi skulle springa milen i elljusspåret. Efter en kilometer stannade vi och stretchade. Vi gick i några uppförsbackar och tog ytterligare en gåvila en liten stund mitt i passet. Det kändes bekvämt och passet höll genomgående en bra fart för mig. Fördelarna med att springa i grupp tyckte jag var att det var roligt med sällskap och att småprata lite med andra löpare. Dessutom sprang jag längre idag än vad jag hade gjort om jag gett mig ut själv. Ledaren kikade lite på min löpteknik och gav mig några tips, vilket jag uppskattade. Slutligen tänker jag att nu när mörkret och kylan kommer kan det kännas både tryggt och som en extra motivation att springa tillsammans med andra i en grupp.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *