Reflektioner över 2019 och mål för 2020

2019 var ett år då jag tränade regelbundet under hela året. Det är en stor omställning och en väldigt positiv utveckling för mig. Jag började jogga i april 2018 och var då 43 år och helt otränad.

Året 2019 började träningsmässigt med några månaders envist nötande på löpband på ett gym. Jag hade ett mål i sikte som var alldeles för högt satt. Det var Göteborgsvarvet 2019. Målet gjorde mig lite skakig men det gjorde så att träningen blev av. 

När det blev vår började jag jogga utomhus. Det var asfalt som gällde och jag följde ett träningsprogram där jag försiktigt ökade längden på passen. 18 kilometers jogg några veckor före Göteborgsvarvet avklarades och jag kunde äntligen slappna av lite. Jag såg väldigt mycket fram emot att åka till Göteborg den 18 maj och jogga 21 kilometer och det blev en helt fantastisk helg och ett väldigt speciellt minne. Det tog mig 2 timmar och 42 minuter att ta mig runt. För mig var det en seger över mig själv och en framgång i det sammanhang som jag själv befann mig i. Jag är glad över det högt satta målet och jag gjorde verkligen mitt bästa både inför och under loppet. Jag hade i och med detta börjat hitta rutiner för träning och upplevde glädjen med att träna. Jag kände så starkt att jag gör positiva vägval för min hälsa och mitt välmående.

På väg till starten i Göteborgsvarvet 2019

I maj startade jag bloggen. Jag mår bra av att skriva och har alltid älskat att skriva. Men vad ska man skriva om? När jag (en soffpotatis utan träningsbakgrund) tog mig i mål på Göteborgsvarvet visste jag helt plötsligt vad jag skulle skriva om.

I juni skaffade jag ett nytt träningsprogram. Målet nu var Tjejmilen 2019 och en önskan från min sida att bli lite snabbare. Jag följde träningsprogrammet strikt och kunde den 31 augusti springa Tjejmilen på tiden 1:08. År 2018 som helt nybörjare på att jogga tog jag mig runt på 1:13. Bara fem minuters förbättring? Frågorna jag ställde mig efteråt var: Det här att jag ska bli snabbare…. Är det viktigt? Är det ens möjligt? Det funderar jag fortfarande på.

Redo att starta i Tjejmilen 2019

Under hösten upptäckte jag hur underbart det var att jogga i skogen och på stigar. Jag började kombinera träningen med att njuta av naturen. Det kändes som en ny dörr öppnade sig och jag var med i femkilometersloppet i Sätila Trail i november.

Ett medlemskap på Friskis gjorde att jag kunde göra höstens och vinterns träning varierad. Jag har framför allt gått på olika pass men även använt löpbandet som variation till utomhusträning när det varit alltför mörkt och kallt ute.

Just hur viktig variationen är för motionärer var något jag lärde mig av podden Motionsklubben som jag började lyssna på och fastnade för. Härlig inspiration!

En annan fin inspiration för mig är bloggar, forum och artiklar på jogg.se

I både början och slutet av 2019 blev det ett par skidturer, både längd och slalom. Jag är nybörjare inom dessa områden också. Jag har så mycket lärande framför mig och också väldigt mycket roligt att se fram emot!

Apalbyplanerna i januari 2019

Att gå utanför sin comfort zone och ge sig in i områden där man är nybörjare är väldigt utvecklande. Att våga göra saker som man trodde att ”det här är inget för mig” är befriande. Att vara i rörelse och att vara ”en tränande människa” är hälsosamt på många nivåer.

2019 – jag är tacksam för ett utvecklande, befriande och hälsosamt år!TACK till alla som stöttat och inspirerat mig på alla möjliga olika sätt!

Mål för 2020

Jag ska fortsätta att träna regelbundet med fokus på löpning men med inslag av annan träning som variation. 

En försiktig önskan om att bli lite snabbare. Jag vill kunna klara av att springa fem kilometer på under 30 minuter år 2020.

Jag vill hitta minst ett lopp att anmäla mig till under 2020.

Jag ser fram emot att fortsätta utvecklas och ha roligt med vintersporter.

Jag ska vara mer ute i naturen både under träning och återhämtning.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *