Vad jag har lärt mig under två år som joggare

Det var den 14 april 2018 som jag tog det stora beslutet. Jag var på spa med mina vänner Stina och Helene. Stina berättade att hon skulle vara med i Tjejmilen 2018 och jag och Helene bestämde oss för att vi skulle heja på. Jag var totalt otränad men ändå kom den bara krypandes – den där övertygelsen. Det var såklart många faktorer som ledde fram till beslutet att jag skulle vara med i Tjejmilen istället för att titta på. Jag tänkte att jag kan ju promenera delar av loppet om jag behöver, det viktigaste är att jag är med. Väl hemkommen från spa den 15 april 2018 provade jag att jogga för första gången i mitt liv. Det blev 2,5 kilometer i spåret där jag bor. Efter den joggingturen gick jag hem och anmälde mig till Tjejmilen. Den anmälan blev en vändpunkt, ett startskott och en början på en ny livsstil.

Vilka förändringar har det inneburit i mitt liv?

Jag har joggat regelbundet i två år nu. Jag känner mig starkare och gladare i vardagen och jag har fått öva på att lära känna min kropp, kroppens signaler och testa min uthållighet och disciplin. Jag har förstått vad träning innebär men också vad återhämtning är för mig. Förut när jag kämpade på med livet var min enda återhämtning sömn. Nu har jag en mer nyanserad idé om hur jag både tränar och återhämtar mig fysiskt, mentalt och känslomässigt. 

Jag har haft så många roliga upplevelser kopplade till löpning och joggande på olika platser och jag har roliga minnen från fyra lopp. Jag har vågat saker som jag inte trodde att jag skulle våga. En viktig förändring för mig är också att jag hittade tillbaka till naturen, till skogen på riktigt. I början joggade jag mest på asfalt, men efter ett tag lockade naturen och skogen. Nu har det gått så långt så att jag tittar in i skogen på joggingturerna och tänker ”här skulle jag kunna övernatta”. I kärleken till joggning, naturen och återhämtning känns det som om jag har hittat hem.

Mina tips för att komma igång med löpning/joggning/träning från ingenting och för att hålla motivationen och inspirationen uppe:

Att börja långsamt och försiktigt

Att ha ett lopp som mål

Att fylla i en träningsdagbok

Att göra en träningsplan

Att bara jämföra med sig själv

Att hitta egna sätt att fira och belöna sig själv efter utförd prestation

Att ta professionell hjälp med löpanalys och träningsschema

Inspiration från andra genom böcker, tidningar och bloggar är väldigt personligt och har varit både peppande men ibland också nedslående för mig. Det gäller att hitta rätt blogg, tidning och bok i så fall så att man håller sig motiverad på sin nivå. Jag älskar att läsa bloggar och forum på jogg.se och jag blev också positivt överraskad av tidningen Runner´s World. Jag trodde att den tidningen skulle vara långt över mitt huvud och passa mer för elitlöpare, men blev glatt överraskad av mitt första inköpta nummer i juni 2019. Det första jag slog upp var ledaren som beskrev så fint hur prestation står i förhållande till person och det stod om elitprestationer men också om två tjejer som sprang Göteborgsvarvet på närmare tre timmar och vilket perspektiv på uthållighet det ändå är. Jag hade själv sprungit Göteborgsvarvet på 2 timmar och 42 minuter och jag blev så glad i hjärtat och kände mig välkommen som läsare och prenumererar numera på Runners World.

Efter två år kan jag konstatera att jag i alla fall just nu inte är en löpare som kör intervallpass med blodsmak i munnen utan att jag snarare för tillfället är ett skogstroll som njutningsjoggar regelbundet. Om ytterligare ett år är allt kanske annorlunda igen. Antagligen. Det är ganska spännande att inte veta exakt vilken väg livet kommer att ta utan bara lita på känslan och övertygelsen. 

Efter dessa två år joggar jag fortfarande långsamt och försiktigt. Jag jämför bara med mig själv. Och trots att jag är långsam är jag inte lika långsam som för två år sedan. Jag har övervunnit mig själv många gånger och kämpat genom många motgångar. Och jag kan titta tillbaka på dessa två år som joggare och säga att jag älskade varje steg.

6 thoughts on “Vad jag har lärt mig under två år som joggare

  1. Ett njutningsjoggande skogstroll! Så härligt och mysigt det låter!
    Framgångarna vad gäller hälsa och ökad livsglädje märks tydligt inte bara i texten som sådan utan också i lättheten och flytet i språket. Det tyckte jag var intressant. Själva texten blir ett kvitto på kvaliteten på prestationen.
    Jag önskar fortsatt lycka till!

  2. Grattis till två år och att du insett vad det gör för välbefinnandet! Jag har hållit på i 42 år men lär mig fortfarande nytt och njuter av att vara vältränad.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *