Intervallträning med ny klocka

Min förra pulsklocka slutade mäta puls och steg för någon vecka sen. Jag fick pengarna tillbaka, det var inget snack. Efter det slog jag till och köpte en löparklocka, något jag tänkt på länge men inte riktigt tyckt att jag har varit värd eftersom jag springer så sakta. Nu finns det inget som heter joggarklocka eller lufsarklocka. Så löparklocka it is!

Idag passade jag på att prova funktionen Intervallträning. Jag har ju som mål att få in intervaller i träningen den här sommaren och jag hade läst om ett koncept som jag ville prova. Detta var också lätt att programmera in i klockan. Jag skulle springa fem 1-minutersintervaller med 1,5 minuters vila emellan. Intervallminuten skulle jag själv ha koll på att dela in i att först jogga i 30 sekunder (lite snabbare än 7.00-fart), därefter springa i 20 sekunder (lite snabbare än 6.00-fart) och slutligen spurta i 10 sekunder (lite snabbare än 4.00-fart). I 1,5-minutersvilan skulle jag gå. Jag hade tänkt mig en uppvärmnings- och en nedvarvningsjogg på ca 10 minuter vardera.

Det var en seg morgon. Jag var seg i benen efter en lång cykeltur dagen innan. Det var en extremt varm morgon. 30 grader. Jag fick för mig att på grund av värmen måste jag skynda mig ut innan det blir för hett. Därför sprang jag för nära inpå frukosten. Ok, jag ska sluta skylla på omständigheterna. Visst, jag hade lite emot mig, men förhållandena är inte alltid perfekta, det är bara att ge sig ut och göra det bästa av situationen. Jag hade inte riktigt mitt bästa jag med mig men jag hade ju i alla fall klockan!

Uppvärmningsjoggen kändes som sagt seg och jag som hade tänkt mig 10 minuter kortade ner uppvärmningen till ca 6 minuter. Sen började intervallerna. 

Efteråt kändes det helt okej som årets första test av intervallträning. Kroppen vande sig och lite av segheten i benen släppte efterhand. Klockan var till stor hjälp och det här kommer jag definitivt att göra om med samma upplägg. Det skulle vara roligt att prova nästa intervallträning när jag känner att jag är i bra form med piggare ben och på en svalare dag. Det kan nog bara bli bättre!

Klockan är snäll tycker jag som säger att jag är i toppform.

Vad är egentligen VO2 max och vad är löpkadens? Ja, det får jag nu möjlighet att lära mig mer om. Alltid roligt att lära sig nya saker!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *